Ce s-ar întâmpla dacă mâine nu s-ar mai găsi în piață dovlecei, vinete, roșii sau cartofi? Cum cultivă fermierii români legumele și fructele și ce folosesc ca să le mențină sănătoase? Care sunt pesticidele autorizate în România și la nivel european, care sunt dozele folosite de fermieri pentru protecția recoltelor? Va fi o criză a alimentelor odată cu interzicerea mai multor produse de protecție a plantelor?
Toate aceste întrebări, precum și multe altele își vor găsi răspunsul în noua campanie de informare #CusauFără (#WithOrWithout) pesticide, lansată de Asociația Industriei de Protecția Plantelor din România (AIPROM) în parteneriat cu Asociația Europeană de Protecția Culturilor (ECPA), dedicată fermierilor, companiilor, cât și publicului larg.
De ce lansăm această campanie?
Potrivit unui studiu european disponibilitatea pe piața globală, pentru consum, a mai multor tipuri de fructe și legume ar putea fi semnificativ redusă dacă nu ar mai fi folosite produse de protecție a plantelor.
Un alt studiu, YouGov, efectuat în aprilie 2016 în Germania, Polonia și Spania, arată că doar 4% dintre adulții europeni participanți la sondaj au putut estima corect că, până în 2050, se va mări cu 60% nevoia de fructe și legume, ca urmare a creșterii populației. Procentul de 60% este confirmat de Organizația pentru Alimente și Agricultură a Națiunilor Unite (Food and Agriculture Organization of the United Nations).
Pesticidele contrafăcute
De asemenea, numărul cazurilor de produse de protecția
plantelor contrafăcute, care nu respectă standardele europene de omologare,
este în creștere, fiind astfel critic ca fermierii și consumatorii să
fie corect informați, să cunoască beneficiile unui produs de protecție a
plantelor omologat și care sunt instituțiile cărora le pot solicita informații
suplimentare în astfel de situații.
Un raport al Oficiului Uniunii Europene
pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) arată că 13,8% din veniturile legitime
se pierd în fiecare an din cauza falsificării pesticidelor în cele 28 de state membre
ale Uniunii Europene.
Aceste pierderi din vânzări se traduc în economie prin 2.600 de locuri de muncă pierdute în mod direct în Uniunea Europeană.
Atunci când sunt luate în considerare raportările totale ale efectelor
pesticidelor contrafăcute pe piața Uniunii, se constată că 11.700 de locuri de muncă sunt pierdute în economia Uniunii Europene.
Pierderea anuală totală a veniturilor publice ca urmare a circuitului ilegal al
acestor produse contrafăcute în spațiul comunitar presupune o scădere a sumelor
provenite din impozite și contribuții
economice estimată la 238 milioane €.
În plus, pesticidele contrafăcute
reprezintă un risc major asupra sănătății și mediului.
Educație
pentru siguranța alimentară și a mediului înconjurător
Deși poate părea dificil să investești în agricultură și
să comercializezi fructe sau legume, deschiderea instituțiilor financiare către
agricultură, precum și proiectele de tip granturi pentru IMM-uri au încurajat
tinerii să investească în acest sector. De aceea, este important ca studenții de la facultățile
de specialitate – viitori ingineri agronomi sau fermieri – să fie informați asupra utilizării
responsabile a pesticidelor și despre reglementările în vigoare.
Cui
ne adresăm?
Scopul campaniei este de a pune la dispoziția publicului
țintă informații și recomandări practice despre impactul utilizării produselor
de protecție a plantelor asupra sănătății, mediului înconjurător și economiei,
precum și date concrete despre riscurile și pierderile potențiale cauzate de
interzicerea acestor produse.
Cum se desfășoară campania?
Campania se va desfășura în perioada 27 martie – 31 decembrie 2017, prin intermediul Social Media, prin organizarea unor evenimente cu studenți, fermieri și reprezentanți ai companiilor producătoare de produse pentru protecție a plantelor în București, Cluj și marile zone agricole ale țării.
În cadrul campaniei #CusauFără
pesticide, va fi lansat și proiectul „Cunoaște-ți
fermierul”, prin care fermierii
vor explica cum, în ce cantități și de ce folosesc produse de protecție a
plantelor, astfel încât publicul să fie corect informat despre fructele și
legumele pe care le consumă, fie că sunt achiziționate din piețe sau din
centrele comerciale.
Campania AIPROM face parte dintr-un proiect de informare
privind folosirea responsabilă a produselor pentru protecția plantelor,
desfășurat, până în prezent, în mai multe state europene, precum: Danemarca,
Franța, Germania, Ungaria, Italia, Polonia, Portugalia, Spania și Marea
Britanie.
Mai multe detalii despre Campania #CusauFără #WithOrWithout puteți găsi pe pagina dedicată a proiectului aiprom.ro și pe Facebook www.facebook.com/aiprom/
Despre AIPROM
Asociația Industriei de Protecția Plantelor din România (AIPROM) a fost
înființată în anul 2002 și reprezintă companiile care cercetează, inovează,
dezvoltă, formulează și reambalează produse pentru protecția plantelor în
România. AIPROM este membră a
Asociației Europene de Protecția Culturilor - ECPA. Inițiativa ECPA "Time
to change - Este timpul schimbării!" este implementată de AIPROM prin
proiectele sale și reflectă eforturile industriei de protecția plantelor de a
oferi soluții durabile la provocările agriculturii contemporane. Pentru a afla
mai multe despre AIPROM, vizitaṭi www.aiprom.ro
Despre ECPA
Asociația Europeană de Protecția Culturilor-ECPA (ECPA) reprezintă industria de protecție
a culturilor în Europa și promovează dezvoltarea unei agriculturi moderne și în
conformitate cu normele de siguranță alimentară.
ECPA încurajează folosirea produselor de protecție a plantelor prin respectarea legilor în vigoare și a practicilor pentru o agricultură sustenabilă. Prin politica transparentă de promovare a utilizării responsabile a pesticidelor, ECPA asigură o informare corectă atât în rândul consumatorilor, cât și a producătorilor și fermierilor.